Sok olyan irodai szék van, ami jól néz ki, de nem ergonomikus, ezért ha kényelmesen szeretne dolgozni, megéri olyan széket választani, amit úgy lehet állítani, hogy illeszkedjen Önhöz és a mindennapi tevékenységéhez.

Egy igazán ergonomikus széknek az alábbi követelményeknek kell megfelelnie:

  • Állítható ülésmagasság: úgy kell beállítani az ülés magasságát, hogy a térdei valamivel alacsonyabban legyenek, mint a csípője, és a talpa a padlót érje.
  • Ülőlap mélység beállítás: legyen 2-10 cm az ülőlap széle és a térdei között, így a padló megfelelő támasztást ad a lábaknak.
  • Háttámla magasságának beállítása: ez teszi lehetővé, hogy a párnázott háttámla kontúrjait oda igazítsa, ahol optimálisan támasztja hátát a szék.
  • Forgó váz: azért, hogy ülés közben bármerre fordulhasson.
  • Állítható háttámla: a háttámla finomhangolására szolgál, hogy háta kényelmes pozíciót vehessen fel. Azt javasoljuk, a nap folyamán változtassa meg helyzetét, vagy hagyja nyitott pozícióban a háttámla szögét.
  • Kartámasz beállítás: az a minimum, hogy a karfa magassága állítható legyen. Optimális esetben szélességet is lehet állítani és/vagy el lehet forgatni, így oda tudja helyezni, ahol a legjobb támasztást adja a karnak, mialatt gépel.
  • Minőségi görgők: ezen a ponton könnyen átsiklanak az emberek, pedig fontos, mert az olcsó görgők gyakran eltörnek, vagy kárt tesznek a padlóban és nehézkessé is teszik a helyváltoztatást.
  • Stabil tengely: legalább ötágú alap a javasolt.
  • Deréktámasz: állítható legyen, hogy a megfelelő helyen támassza meg a hát legnagyobb terhelésnek kitett részét. Ez gyakran a háttámla magasságának állításával történik meg. Ideális esetben a deréktámasz magasságát önállóan lehet változtatni. Egyes székek esetében a deréktámasz mélysége és/vagy nyomása is állítható.
  • Fejtámla beállítás: a fejtámla nem követelmény ergonomikus szék esetében, de ha már van, akkor legyen állítható is, hogy jobban illeszkedjen.
  • Könnyen használható vezérlőeszközök: Egy extra jó tanács a mai bejegyzéshez, amit nem lehet elégszer hangsúlyozni:
  • Ösztönzés a testtartás megváltoztatására: sokkal kényelmesebb egy hosszú munkanap, ha váltogatja pozícióit. A mozgás segíti a véráramlást, és ébren tart, megelőzi a mélyvénás trombózis kialakulását. Keljen fel néha székéből és tartson 5 perces szüneteket, de azzal is segít magán, ha hintázik kicsit vagy változtat a háttámla szögén.


Az egér mutatójával mozgathatja a székeket: